اطلاعات جدیدی در مورد چاقی و مقاومت به انسولین

 در این تحقیق که در نوع خود اولین تحقیق در این زمینه است پرفسور ملیندا سوترن استاد ومدیر علوم رفتاری و بهداشت اجتماعی درمرکز علوم بهداشتLSUدر دانشکده ی بهداشت عمومی نیواورلئان نشان داد که پروتئین های پیش التهابی مرتبط با چاقی و سندرم متابولیک در افراد، بالغ نقش حفاظت از کودک را قبل از رسیدن به مرحله ی بلوغ بعهده دارند.

یافته های این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی International Journal of Obesity منتشر گردید. به گفته ی دکتر Sothern: در حال حاضر اپیدمی شدن چاقی همراه با افزایش تعداد افراد مبتلا به سندرم متابولیک این ضرورت را بوجود آورده است که درک بهتری درمورد چگونگی و زمان شروع چاقی و مقاومت به انسولین بدست آوریم.

درافراد بالغ ارتباط چاقی با التهاب اثبات شده است با این وجود در کودکان جوان ارتباط بین التهاب و چربی بدنی هنوز نامشخص است. این گروه از محققین به بررسی گروهی از کودکان7 تا 9 ساله ی سالم چاق و غیرچاق آفریقایی- آمریکایی و قفقازی (نژادی که دارای پوست سفید و موهای نرم هستند) پرداختند، این کودکان هنوز وارد مرحله ی بلوغ نشده بودند.

دانشمندان به بررسی مولکولهای پیش التهابی و ضد التهابی موجود درخون این کودکان همچنین  چربی احشایی، نمایه ی توده ی بدنی، مقاومت به انسولین ، میزان بافت چربی زیر پوست، چربی موجود درکبد و چربی کل به منظور درک بهتر نقش التهاب در بروز چاقی و مقاومت به انسولین پرداختند.

دکتر Sothernمی گوید: ما دریافتیم که ارتباط بین مارکرهای پیش التهابی ومتابولیکی که درمیان افراد بالغ معمولاً مشاهده می شود درکودکان سالم چاق وغیرچاق آفریقایی- آمریکایی و Caucasian(قفقازی) که هنوز وارد مرحله ی بلوغ نشده اند معکوس می باشد.

 اگر چه، پروتئینهای پیش التهابی با چاقی در افراد بالغ چاق مرتبط هستند و می توانند سبب تخریب قلب، عروق خونی و اختلال درعملکرد انسولین درافراد بالغ شوند، در این گروه از کودکان جوان بنظر می رسد وجود این پروتئین ها مفید است.

محققین چندین توضیح برای یافته های خود ارائه می دهند: رشد طبیعی درکودکان به طور موقت  سبب افزایش التهاب می شود و حضور بیومارکرهای التهابی ممکن است سبب حفظ ثبات قندخون شود. این موضوع (وجود محیط التهابی) همچنین ممکن است با افزایش قدرت دفاعی بدن در برابرعوامل عفونت زا، آلرژی و سایرعوامل خطر قبل از بلوغ مرتبط باشد.

به گفته ی پرفسور Zabaletaاز بخش کودکان ومرکز سرطان LSUدر نئواورلئان : متابولیسم والتهاب توسط فعالیت فیزیکی که درکودکان جوان وسالم بر خلاف بالغین بیشتراست تحت تأثیر قرار می گیرد، طبیعت مزمن این محیط التهابی، درحالیکه درمراحل رشد و تکوین برای بدن مفید است می تواند درمراحل بعدی زندگی با پاسخ های ناخواسته ی ایمنی و بروز برخی بیماریها همراه باشد.

براساس تخمین های سازمان بهداشت جهانی تا سال 2015 بیش از 2 بیلیون فرد مبتلا به اضافه وزن  و بیش از 70 میلیون بالغ چاق در جهان وجود خواهند داشت. چاقی تمام نژادها را تحت  تأثیر قرار داده است اما درآمریکا اقلیت های قومی و افرادی با زمینه های محرومیت اجتماعی و فرهنگی  بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. چنین روندی درمیان کودکان جوان قبل از ورود به مرحله ی بلوغ  مشاهده میشود. چاقی دراین کودکان تا مرحله ی بلوغ ادامه می یابد و بطور مشخص بیش از نیمی از نوجوانان چاق در بزرگسالی چاق باقی می مانند.

دکتر Sothernدر خاتمه می گوید: ما به مطالعات بیشتری برای تعیین این روابط و چگونگی تأثیر این ارتباط معکوس وتبدیل آن به خطر بیماریهای مزمن درمراحل بعدی زندگی(بعد از بلوغ) نیاز داریم. با این حال این یافته های دور از انتظار شواهد قانع کننده ای را برای آگاهی متخصصین دردرمان  بیماریهای مرتبط با وضعیت  التهابی مانند آسم ، بیماری کبد چرب و مقاومت به انسولین در کودکان شدیداً چاق درمرحله ی پیش از بلوغ  ارائه داده است.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/269743.php

مترجم: ماندانا فرخی نیا